Özkan GÜNDÜZ, gunduzozkan@yahoo.com
Kimsenin kabul etmediği iletişim sorunu.
Herkesin aslında ben biliyorum dediği ama herkesin konuşamadığı, karşıdakinin meramını anlayamadığı gibi karşıdakine de izah edemediği o dil sorunu.
İletişim sorunu en büyük sorunlardan biri.
Ve bu sorun yabancı hasta açısından oldukça önemsenen bir konu.
Neden?
Çünkü her şey iletişimle başlar, iletişimle sürer ve iletişimle noktalanır.
Reklamınızı iletişimle yaparsınız. Hasta, sizi bu iletişim kanalı vasıtasıyla bulur. İşlemlerinizi iletişim sayesinde yaparsınız. Ödemenizi iletişim kurarak alırsınız. İşlem sonrası görüşme, bilgi verme, hizmet sonrası hastanın takip süreci ve feedback gibi konular da yine bir iletişim konusudur. Kısacası tıbbi, turistik, ekonomik vb. izahatı iletişim sayesinde yaparsınız.
Rekabetçi piyasada hizmeti diğer ülkelere nazaran daha ucuza satabilirsiniz. Bu konu hastaların ilgisini çeker elbette. Ama sırf ucuza mal edildi diye bir İngiliz hastanın sorunları görmezden geleceğini sanmayın. Bir İngiliz sizin reklamını yaptığınız her şeyin taahhüt altına alındığını düşünerek gelir. Bizim dil problemimiz yok derseniz bu konuda sorun yaşamamayı bekler. Kendi ülkesi kurallar ülkesidir. Sıhhi tesisatçının kapısında dükkânın saat 10.00’da açılacağı yazarsa o dükkân o saatte açılır ve yine ilan edilen saatte kapanır. Bizdeki gibi esnek, değiştirilebilir, adamına göre uygulanır şekilde esnek işlemez günlük hayattaki uygulamalar.
Bu yüzden siz reklamlarınızda, kaliteli hizmet, dil engeli yok, zengin ve çeşitli turistik aktiviteler, bekleme süresi yok, modern tıp teknolojisi, nitelikli sağlık profesyoneli gibi ifadeler kullanırsanız, gelen hasta mutlak suretle bunları görmek ister. Siz bunların bir kısmını sağlamadan hastayı evine geri gönderirseniz asıl reklam o zaman başlar. Sizin negatif propagandanız yapılarak bugüne kapar yapmış olduğunuz yatırımlar yerle bir olur. Potansiyel hastalar neden Türkiye’yi seçmeliyim ile neden Türkiye’yi seçmemeliyim sorusu arasında gider gelir.
Bu nedenle sağlık turistine hizmet veren hastanelerin ya da sağlık kuruluşlarının iletişim konusunda daha hassas davranması gerekir. Hastanın havalimanından karşılanmasından, otele transferine, hastaneye gelişinden taburculuğuna, aktivitelere gidişinden ve dönüşüne, taburculuk sonrası işlemlerden ülkeye dönüşüne ve hatta dönüş sonrası iletişimin sürdürülmesine kadar tüm görüşmelerin dil bilen personel vasıtasıyla yapılması ve bunun sürdürülebilir olması sağlanmalıdır.
Ne vaat ediyorsanız onun gereğini yerine getirmelisiniz. Çünkü siz bu fotoğrafta ne görüyorsanız yabancı hasta da onu görüyor.